Pengapit

by - May 25, 2018


2 years ago, my cousin which is from my mother's side already asked me if I want to be her 'pengapit' on her wedding day. That time I masih single and not available (sedang hangat bercinta dengan Farhan), so I said YES with confident. Tanpa ragu-ragu kita jawab sebab kita belum ada komitmen (tunang/isteri/mak orang) dan sepupu kita dah bertunang masa tu and of course dia yang akan kahwin dulu.

Then, after 2 years dah terima offer dari sepupu, Farhan and I were enganged.
So we (my cousin and I) both are getting married. We are so excited for each other. :p

Apa taknya, geng masa umur 5 6 tahun balik rumah nenek je mesti main sama-sama, melawa masa majlis abang/kakak sepupu pun bersama, sekolah rendah bersama dan kitaorang jadi geng kat sekolah bersama. Tak pernah bosan asyik tengok muka dia je sebab kitaorang sayang each other. Gitu. Hahaha. Walaupun sekolah menengah terpisah tapi still contact each other dan borak bila jumpa.

Exactly tahun lepas, habis je majlis bertunang, kita dah fikir siapa calon pengapit untuk majlis kita nanti. Hahaha. Advanced. Cepat-cepat kita tanya sepupu yang dulu pilih kita jadi pengapit untuk majlis dia dan kita pun nak pilih dia jadi pengapit untuk majlis kita. Lol.

"Angah (her nickname), nanti aku kahwin nak tak jadi pengapit aku?"
"Hahaha." she laughed first and replied, "InsyaAllah boleh."
"Yay thank you. Walaupun nanti kau kahwin dulu dan dah jadi isteri Redza kan? Redza tak kisah kan?"
"Boleh, insyaAllah Wani."


Kita hanya merancang dan Tuhan yang menentukan.

Kalau ikutkan Angah kahwin dulu sebab yelah, kan dia dah bertunang lama and of course dia yang kena kahwin dulu kan. Konon tak nak langkah bendul. Tapi rupanya kita yang kahwin dulu. Hahaha. Unexpected. Majlis kita bulan Januari dan dia bulan April, so siapa yang patut jadi pengapit siapa dulu ni? Of course dia kena jadi pengapit kita dulu. Hehe. Alhamdulillah Angah jalankan tugas sebagai pengapit dengan cemerlang sebab banyak tolong itu ini dan ikut ke sana ke sini. I am so thankful. Thank you Angah.

Then, it should be my turn jadi dia punya pengapit on her wedding day right?
 On the way balik dari outdoor photoshoot untuk majlis kahwin kita, Angah saja tanya Farhan boleh ke nak passing tugas untuk bulan April nanti.

"Nanti Wani jadi pengapit boleh kan Farhan? Nak minta izin ni."
Farhan jeling kita kat sebelah sebelum jawab, "Tak boleh."

and I was like, WHAT?? Are you serious? Haritu kata akan difikirkan tapi sekarang jawab soalan macam tak fikir je.

Tanpa berfikir panjang Farhan jawab lagi, "Hmm kan dah jadi isteri orang, yang single je boleh jadi pengapit ni."

-__________-



Selamat Pengantin Baru, Angah dan Redza.

Walaupun kita tak jadi pengapit di sisi, tapi kita tetap pengapit dalam hati awak. Gitu. It's okay, kita jadi pengapit belakang tabir tolong potong bawang, tolong sambut hadiah dan paling penting tolong makan bertambah-tambah. Hehehe.


Excuse my face yang berpeluh hilang make up kena asap di dapur. Busy tolong rewang di belakang (pembaca perlu tahu). Kekeke.

Till then.

You May Also Like

0 comments