Adik Bertunang

by - June 11, 2018


Bulan Mac yang lepas adik lelaki yang sorang tu dah bertunang. Tak sangka cepat betul dia jadi dewasa. Dulu selalu main sama-sama, panjat pokok la, berebut makan la. Jarak umur kitaorang tak jauh mana, 2 tahun je beza.

Masa zaman sekolah rendah dulu kitaorang pergi sekolah naik basikal je. Pernah masa tu balik sekolah kitaorang berlumba siapa sampai rumah dulu dia menang. Hahahaha. Okay lah kita lumba. Sekali dah nak sampai dekat dengan rumah, kita macam dah nak menang tapi budak tu dia macam tak puas hati lah kot, dia pergi tolak kita sampai jatuh dalam parit. Menangis teresak-esak kaklong dia. Mujur parit tu takde air. T.T

Kenangan paling takkan lupa sebab tak tahu nak suka ke nak sedih bila ingat balik.


So bila Shazwan bagitahu dia nak serius dengan girlfriend dia dengan minta mak ayah masuk merisik dan bertunang, maknanya tak lama lagi kita nak dapat adik ipar. Kekeke. This year mak dapat menantu lelaki, next year mak dapat menantu perempuan. Okay, tiap tahun mak dapat menantu baru. Hihihi.

Persiapan untuk Shazwan bertunang haritu kita dengan mak yang banyak tolong. For sure lah kalau adik lelaki yang nak bertunang ni orang paling sibuk mesti mak dan kakak dia. Mujur dia nak pergi cari barang-barang dan beli apa yang patut untuk hantaran tunang. At least he did something yang boleh dibanggakan, may be? Tapi kalau nama dia lelaki kan, tak semua lah tapi lelaki yang kita kenal especially mesti dia macam malas nak fikir sangat dan berkira sikit kot. 

Ada satu hari tu kita balik rumah mak nak siapkan hantaran dia, so we discussed apa yang nak kena beli dan perlu ada. 

"Takpe lah kalau hantaran terlebih satu, bukan masalah besar pun."
"Tak payah lah long. Dah cukup 5 kan, 5 je lah."
"Ala tambah coklat je pun."
"Tak payah lah, dah cukup tu."

Okay, whatever suka hati lah.

Pasal tambah coklat je pun, tetap dia tak nak dan berkira. Coklat mahal lah, apa lah. Dulu masa kita nak bertunang rasa excited nak prepare hantaran dan beli barang semua tu. Tapi lain pulak dengan adik lelaki sorang ni. Haihh. Berbeza betul bila perempuan dengan lelaki buat preparation. Bagi dia, asal benda ada okay dah tak payah fikir lain. I guess. Lol/


Congratulations Shazwan and Effa.
Next year majlis kahwin pula, insyaAllah


Till then.

You May Also Like

0 comments