Program Sukarelawan Jiwa Malaysia

by - December 12, 2013

Assalamualaikum semua.


Sekarang tengah busy dengan assignment yang kena submit before final exam. Perkara biasa bagi student u kan. hiks. Sibuk jugak lah sekarang ni sebab nak kejar due date -.- Dah nak habis sem ni memang banyak program, asyik meeting itu meeting ini. Hmm bila lah nak habis. Cepat lah masa berlalu.


Kebetulan tengah sibuk-sibuk dengan segala macam assignment, haritu wani dengan coursemate join satu program yang best. Best kata kauu.


Program ni lebih kepada talk. Kitaorang datang dengar ceramah berbentuk sukarelawan lah kiranya. Program ni berlangsung selama dua hari sabtu dan ahad (7-8 Disember) haritu bertempat di Auditorium Institut Sosial Malaysia.

Antara yang bagi talk kat kitaorang dengan peuh semangat. Walaupun beliau sebenarnya tiada penglihatan.


Rasa kagum bila yang berdiri kat depan tu semua orang-orang yang boleh dikatakan berjaya dan terlalu banyak pengalaman. Berdasarkan pengalaman dan ilmu yang ada, banyak yang mereka share, cerita dan macam-macam lagi. Tak kisah lah sama ada yang normal mahupun yang kurang normal. Kita semua sama je sebab manusia mana ada yang sempurna.

Dari program ni memang banyak input yang kitaorang dapat. Rugi lah siapa yang tak join. Benda dah la free, makan minum semua disediakan. Tempat best dan cantik. Terima kasih ISM anjurkan program macam ni. Lain kali boleh lah ajak kitaorang datang program macam ni lagi.




Dalam program ni yang terlibat hanya pelajar dari UKM bawah Pusat Psikologi dan Pembangunan Manusia termasuk lah yang course psikologi dan kerja sosial bersama pelajar dari Pusrawi International College of Madical Sciences (PICOM). Nak kata ramai tu memang tak lah. Tapi dah cukup untuk memeriahkan satu auditorium kat sana. heee.


Program yang sangat bermanfaat bagi wani. Mana nak dapat ilmu macam ni free je kan. Jangan lah tolak rezeki di depan mata. Selagi boleh, join je mana-mana program yang bagi kita tambah pengetahuan.

Dari benda yang wani tak tahu, wani jadi tahu. Contoh macam penyakit autisme. Tak semua orang tahu apa benda autisme tu sebenarnya. Macam wani sendiri, pernah dengar autisme autisme tapi apa benda pun tak tahu T-T sedih betul. Rasa jauh tertinggal dengan kawan-kawan yang lain. Ambik kerja sosial tapi autisme pun tak tahu. Kfine.


Lepas join je program sukarelawan ni jadi banyak benda yang tahu. hee. Baru lah sedar yang banyak lagi maklumat dan perkara kita tak tahu. At least kita boleh share yang kita tahu tu dengan orang lain. Walaupun sikit tapi berguna.



Till then adios =)

You May Also Like

2 comments

  1. cm best je..cm best je..hehe..kdg2 syok jugak join aktiviti cmni kan wani? haa..slamat wat assignment! jgn procrastinate mcm zmn akak stdy dlu..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best jugak join program mcm ni. aaaaaaaaa mana akak menghilang T-T thank you kak. heeeee

      Delete